2014. december 9., kedd

Ajakápoló és orrkenőcs

Ezt a két receptet egyszerre teszem fel, mert egyszerre szoktam elkészíteni is általában. Nem véletlenül.
A receptjeim közül csak ebbe a kettőbe kell méhviaszt keverni az állaga miatt, és semmit nem utálok annyira, mint a kihűlt méhviaszos-vajas-olajos maradékot kivakarni a főzőedényből, ezért találtam ki azt a kis egyszerű módszert, hogy egy kis alumíniumból készült muffinkapszliban készítem el az ajakápolót és az orrkenőcsöt, gőz fölött abban olvasztom össze a hozzávalókat, majd a praktikusan kis csőrös formájúra nyomkodott kapszliból rendkívül könnyen át tudom tölteni az ajakápoló stfitekbe, és a pici tégelyekbe a kész kréme. És ami a legjobb, nem kell utána mosogatni, csak kidobom a kapszlit és készt. Egyszerre legalább 4-5 ajakápolót és 3-4 kis tégely orrkenőcsöt elkészítek, ezek jó sokáig elállnak a hűtőben, de mindig akad egy-egy barátnő vagy rokon, aki kikönyörög párat a készletemből, így még sosem fordult elő, hogy rám romlott volna egy is. Nagyjából fél évente szoktam újat készíteni, így évente két kapszli kidobása nem dönti romba a családi költségvetést.
A másik praktikus kis eszközöm az ajakápolókészítéshez, egy sima kilyuggatott kartondobozka, belefér 4-5 stift, stabilan áll a lábán, és ha ügyetlenkedem is kicsit a krém áttöltésével, és kifolyik egy kevéske, mégsem dőlnek hanyatt a hengerkék, és nem lesz a fél konyha csupa szőlőzsír


Ajakápoló alaprecept (ha egy részt 2 grammnak veszünk, akkor egy darab stiftre elég mennyiséget kapunk):
- 1 rész shea- vagy kakaóvaj
- 1 rész szőlőmagolaj
- 1 rész méhviasz
- részenként 4 csepp illóolaj (én a levendulásat szeretem)

Mivel általában 4-5 stiftet készítek magamnak, így az én mennyiségem értelemszerűen 10-10 gr shea, olaj, és viasz, 15 cs B5, és 20 cs levendulailló. Ebből 5 stift biztos kijön, de érdemes biztosnság kedvéért előkészíteni még egy stiftet, vagy egy pici tégelyt ha elszámolnánk magunkat, mert nagyon hamar dermed a készítmény, nincs idő akkor keresgélni tégelyt, amikor már önteni kéne.
A vajat, az olajat és a viaszt vízfürdőben összeolvasztom, majd kiveszem a vízből a tálkát, és gyors kevergetés mellett (én egy fogpiszkálót szoktam használni veszett iramban) belecsepegtetem a vitamint és az illót, majd máris töltöm a stiftekbe. Ha nagyon megdermed, akkor vissza lehet mártani az kapszlit kicsit a forró vízbe, pillanatok alatt újra folyékony lesz, és lehet tovább töltögetni.
Miután elkészültek az ajakápolók, fogom a kapszlit, és kimérem benne az orrkenőcs hozzávalóit is, és azért ebben a sorrendben, mert az orrkenőcs ugyanezekből az alapanyagokból készül, csak más illóolajokkal, és más arányban, és az nem baj, ha az orrkenőcsnek van egy enyhe levedulaillata is, de az ajakápolómban nem szeretem a borsmenta mellékízt :-)
 
Orrkenőcs alaprecept:
- 2 rész shea-vagy kakaóvaj
- 2 rész vmilyen szőlőmagolaj, vagy más szimpatikus növényi olaj
- 1 rész méhviasz
- részenként 7-7 csepp eukaliptusz és borsmenta illó, és 3 csepp kúszó fajdbogyó illó

Ugyanúgy, mint az előbb, összeolvasztom a vajat, olajat, viaszt, majd a vízfürdőből kivéve hozzáadom az illóolajokat, és töltöm a tégelyekbe.
Ez a három illóolaj együtt rendkívül hatékonyan tisztítja a légutakat, nátha idején nélkülözhetetlen, a sheavaj meg jót tesz a kipirosodott bőrnek.
Tartósítót én nem szoktam tenni bele, kicsi téglyeket használok, és mindig csak egyet veszek elő a hűtőből, használatig mindig abban tartom a krémeimet.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése